Ebben a blogbejegyzésünkben szeretnék eloszlatni egy gyakran felmerülő tévhitet, mely szerintem szinte minden hazai vállalkozó fejében vagy ismeretségi körében felbukkant már.

Ez pedig nem más, mint a gyakran hallott “a Facebook remek marketing eszköz pénz befektetése nélkül is”.

Gyorsan tisztáznék valamit: van olyan, létezik, hogy valaki sok tízezres, aktív like-oló bázist gyűjt össze, mintaszerűen működő Facebook oldalt csinál 0 Ft befektetéssel. Azonban ez annyira ritka, illetve annyi minden másnak stimmelnie kell hozzá, hogy a vállalkozók 99%-ának ez egyszerűen nem lehetséges.

Ilyesmit leggyakrabban olyankor látunk, ha valamit/valakit az emberek érdeklődése egyébként is felkap, ezután keresnek rá Facebookon. Pl. a televíziós tehetségkutatók szereplőivel a televízióban találkoznak az emberek, majd Facebookon elkezdik követni az illetőt.
Egy remek belvárosi kis étterem, büfé egyszerűen sokaknak esik útba, majd megnézik Facebookon is, miután annyit látták már élőben.

Ilyen és ezekhez hasonló esetekben előfordul, hogy komolyabb Facebook oldal épül pénz befektetése nélkül, azonban ez tényleg nagyon ritka, nem érdemes ezzel kalkulálni.

A legtöbb esetben ugyanis fordítva szeretnénk használni a Facebookot: az ott levő embereket szeretnénk rávenni, hogy jöjjenek el hozzánk, vásároljanak nálunk. Tehát sokszor ott találkoznak először a nevünkkel. Így nem várhatjuk el, hogy “magától” megtörténjen a csoda.

Tehát bármennyire is fog fájni, amikor céged marketing eszközeit tervezed, sajnos a Facebook-ot jó eséllyel nem lehet az ingyenes eszközök közé sorolni. Persze ez nem jelenti azt, hogy a Facebook ne lenne napjaink egyik legjobb online marketinges eszköze, csak ugyanúgy kell rá pénzt elkülöníteni, mint mondjuk egy szórólapokon, plakátokon alapuló kampányra.

Ezt néhány standard kérdés szokta követni: Miért? Mennyibe kerül? Így is megéri?

Miért kell költeni a Facebookra?
Ennek vannak technikai és üzleti okai is.
A legalapvetőbb infó az, hogy a Facebook egy ideje folyamatosan rontja az organikus (nem fizetett, hanem “természetes”) eléréseket, megjelenítéseket. Tehát sajnos hiába van a Te Facebook-oldaladnak 2.000 követője, ha kiírod, hogy “Jó reggelt!”, ezt a Facebook csak a követők néhány százalékának fogja megmutatni. Hogy konkrétan hány embernek, ez sok mindentől függ, a tartalomtól, amit közzé teszel, like-olók aktivitásától, a Facebook összetett algoritmusától. A lényeg, hogy nem fogja a Facebook megjeleníteni a 2.000 like-olónak a bejegyzésed, de még 1.000-nek, sőt 500-nak sem.
A cég tőzsdére vonulása óta ez a trend még erősebb, tehát leegyszerűsítve a dolgot, a Facebook pénzt kér azért, hogy megmutassa a bejegyzéseinket az embereknek. Ezt talán sokan tisztességtelennek tartják, de a Facebook helyében mindenki ezt tenné.

Ha jobban belegondolunk, ez valamilyen szinten a mi (felhasználók) érdekünket is képviseli, hiszen gyakorlatilag követhetetlen, élvezhetetlen lenne, ha minden általunk kedvelt Facebook oldal minden bejegyzése megjelenne idővonalunkon, az ismerőseink postjairól nem is beszélve…
Emellett gombamódra szaporodnak a Facebook-oldalak, már sokan legalább annyira fontosnak tartják, mint egy weboldalt. Tehát egyre több tartalom közül kell a Facebooknak kiválasztania, mit mutat meg nekünk és mit nem. Így, ha szeretnénk a rengeteg oldal rengeteg tartalma közül kicsit kiemelni a sajátunkat, fizetnünk kell érte.
Cserébe azt kapjuk, hogy bizonyos keretek között szabályozhatjuk (igazából elég pontos célzás segítségével), kinek jelenjenek meg bejegyzéseink (vagy hirdetéseink), így nem muszáj “csak” arra az adatbázisra hagyatkoznunk, aki már kedvelte oldalunkat.

Mennyibe kerül?
Ezt sajnos látatlanban nem lehet megmondani, számtalan tényezőtől függ, az célcsoport méretétől, a piac telítettségétől, termékünk jellegétől stb. Azt azonban fontos tudni, hogy megtérülést nem számítva, csak a hirdetési költés abszolút értékét nézve, a Facebook nem kell törvényszerűen “sokba” kerüljön. Kisebb, kezdő vállalkozásoknál akár napi 1.000Ft-tal is lehet értékelhető eredményeket elérni, azonban alapvetően a (bizonyos mértékig) minél több, annál jobb elv van itt is érvényben.
Az előző pontban taglalt megjelenítések, elérések (reach, vagyis ahányszor “megmutatja” posztunkat a Facebook) száma például néhányszor száz forintból már sokszorozható. Meg lehet oldani weboldalra történő átkattintásokat, videómegtekintéseket stb. darabonként akár néhány forintból, de ez tényleg nagyon sok dologtól függ. Van, ahol egy kattintás megér 100Ft-ot, van, ahol 10 is sok érte. Iparág, termék, hirdetési cél stb. mind befolyásolja.
Természetesen van egy plafon (megint csak egyedi), aminél többet nem érdemes egy cégnek Facebookra költenie.
Sajnos nagyon erős az a tévhit, hogy a Facebook egy ingyenesen is tökéletesen használható csatorna, így gyakorlatilag sokan hajlamosak eleve soknak ítélni bármekkora költést, Facebookra elkülönített büdzsét.

Így is megéri?
Ez sok tényezőtől függ, normális esetben igen, viszont ami nagyon fontos, hogy hamar kiderül, ha igen, ha nem, a remek mérhetőség miatt. Egy Facebook hirdetés, oldal hatékonysága sokkal könnyebben váltható át Forintra, mint pl. egy europlakát, vagy rádióreklám esetében. A Facebookos marketingünk teljesítménye folyamatosan monitorozható, napi szinten korrigálható, így időben kiderülnek a hibák. Ezáltal viszonylag magabiztosan mondhatom, hogy jó eséllyel fognak megtérülni a Facebook marketingre (megfelelő módon!) költött Forintjaid.
Tulajdonképpen bármilyen hirdetés, befektetés megéri, ha a saját értékénél egy bizonyos mennyiséggel többet hoz. Így megéri gyakorlatilag bármennyit elkölteni annak Facebookra, aki például minden ott elköltött 100Ft után 10Ft-al megnöveli nyereségét. Ebben az esetben tulajdonképpen addig érdemes növelni a költést, amíg az megtérül, nyereséget hoz.
Természetesen szinte semmit (kivétel az iPhone:)) nem lehet korlátlan mennyiségben értékesíteni, ezért is írtam korábban, hogy van egy elméleti plafonja az egy cég számára “ésszerű” hirdetési büdzsének.

Összességében manapság nagyon kevés olyan vállalkozás van, aki egy megfelelően használt, beállított Facebook marketinggel ne tudna eredményeket elérni. Természetesen nagyon fontos előre tisztázni a célokat, így könnyebben ítélhető meg, hogy szükséges-e Facebookkal foglalkozni, költeni rá.

Nem győzöm hangsúlyozni, hogy mint minden más eszköz, a Facebook is csak megfelelően használva hozza a megfelelő eredményeket. Hiba azt gondolni, hogy aki egyébként is van Facebookon, az tud megfelelően kezelni egy céges oldalt, hirdetési fiókot is.
Amiért valaki tud használni egy ollót, azért valószínűleg nem tudja levágni a saját haját! 😉

 

Kép forrása: Wikimedia Commons