Ha itthon azt mondjuk, közösségi média, szerintem kivétel nélkül mindenkinek a Facebook ugrik be. Ha kell mondani még néhányat, előkerülhet az Instagram, a Twitter, esetleg a LinkedIn, vagy a Foursquare, talán még a Snapchat, Pinterest is.

Ezek mind szép és jó platformok, be is fogjuk őket mutatni részletesebben a későbbiekben (több másik társaságában), most viszont szeretném bemutatni a közösségi média új trendjét, AZ új irányt. Aki valamiféle “szent grált” vár a cikktől, azt el kell szomorítanom, nem tippet, trükköt adok, csupán felhívom a figyelmedet, hogy mire érdemes felkészülni, mit érdemes tudni, ha naprekészek szeretnénk lenni.

Nagyon leegyszerűsítve, lebutítva egy kis tartalomtörténet, már ami a social mediat illeti:
Volt a szöveges tartalom. iwiw, Facebook, blogok stb.
Jöttek a képek. Instagram, Flickr, Pinterest stb.
Jöttek a videók. Youtube, Vimeo stb.
Jöttek a nagyon rövid videók. Vine, Instagram, Snapchat stb.

Persze ezek a tartalomformák nem voltak kizárólagosak, Facebookon pl. mind működik, inkább a jellemző/úttörő platformokat emeltem ki.

Megfigyelhető egy gyorsuló tartalomfogyasztási trend is. Egy képet sokkal gyorsabban megnézünk, mint amennyi idő alatt elolvasnánk egy szöveget. Egy videóban rövid idő alatt sokkal több tartalmat át lehet adni, mint egy db képen, de gyorsabban, élvezetesebben, mint a szöveges tartalom esetében.

És mi jön most?
Élő adás, avagy live stream. Úttörői: Periscope, Meerkat, Facebook live. (ez utóbbi megjelenése jól tükrözi a trend erejét)

Ez az új irány nagyon más, mint az eddigiek. Az eddigi változások (szöveg-kép-video), főleg fogyasztásban (a tartalom fogyasztása) okoztak komoly változást. Tehát egy szöveget elolvasni egy bizonyos élmény, 1,5 másodperc után továbbgörgetni egy képet megint más, és megint más megnézni egy 15 másodperces videót hanggal.
Kit túlzással élve a tartalmak készítőinek mindegy, hogy most bejegyzést ír, profi fotót/grafikát/kreatívot csinál, videót forgat… Mindhez kell:

  • egy ötlet,
  • valami megvalósítás,
  • (tesztelés)
  • csiszolás, javítás,
  • majd közzététel.

Na most ez az élő adásnál nem így működik. Az élő adás esetében ez valahogy így néz ki:

  • jön egy ötlet
  • megvalósítás és közzététel egyszerre

Mai napig, profi televíziók, profi riporterei bakiznak hatalmasakat, hiszen nincs lehetőség korrigálni, illetve bármikor jöhet egy váratlan esemény, nem lehet azt kivágni. És nekik ez a szakmájuk.

Az élő adást lehetővé tevő közösségi média megoldások ráadásul súlyosbítják a helyzetet azzal, hogy a közvetítőtől folyamatosan lehet kérdezni, lehet kommentelni a tevékenységét, munkáját.

Ez hatalmas változás annak, aki alapvetően nem ezzel foglalkozik. Élő adás során mindenki csak és kizárólag önmagát tudja adni, egyszerűen nincs más lehetősége, nem igazán lehet külső segítséget igénybe venni. Instagramon mindenki gazdag, kockás hasa és hatalmas melle van, mivel van lehetőség órákig játszani a fényekkel, tükörrel, filterekkel, próbálgatni, hogy melyik kép sikerül jól. Élő adásnál ilyen lehetőség nincs.
Könnyebb motivációs videót csinálni, ha van egy előre megírt, begyakorolt beszéd, ha baki van, kivágjuk. Ha nem sikerül a jelenet, felvesszük újra. Ha nem hozza a kép a várt átkattintási arányt (CTR), csinálunk újat a helyére.

Egy élő, live stream esetében nincs lehetőség javítani, ha unalmasak, ötlettelenek vagyunk a közvetítés során, nem fognak követni minket.
Ez nagy kihívás annak is, aki iparága szakértőjeként szeretné pozicionálni magát, hiszen egy az előadás alatt elhangzó kérdésre adott nem megfelelő válasz, egy szituáció nem megfelelő kezelése, vagy egyszerűen nem élvezhető előadás, mind alááshatja a szakmai hitelünket.

Nem tudom máshogy mondani, bátorság kell egy ilyen élő adás elindításához, a rendszeres, ütemezett bejelentkezésekhez pedig pláne. (Most itt a live stream professzionális felhasználásáról beszélek.)

Természetesen azért ez összességében egy pozitív dolog, tele remek lehetőséggel, annak ellenére, hogy talán úgy tűnt, főleg a veszélyeit hangsúlyozom. Aki ügyesen használja, az szakmai profizmusát, megnyerő személyiségét remekül elegyítheti a DIY, házi, kézműves termékek (igen, kézműves social media live stream :)) bájával, mely egy igencsak szerethető eredményt ad ki. Szakmai hitel növelésére, személyes márka építésére, termékek, újítások bemutatására egyaránt remek eszköz, de mint minden, csak megfelelően használva.

Biztos vagyok benne, hogy fogunk még sokat foglalkozni a témával, hallani róla, addig is várjuk a Periscope és Meerkat alkalmazásokkal a tapasztalatokat, véleményeket (Facebook live egyelőre nem hozzáférhető “halandók” számára, csak visszaigazolt, hitelesített Facebook profiloknak)!

 

Kép forrása: churchisreal.com