Sziasztok!

Az első KritiKatsa posztot olvassátok, melyből egy sorozat lesz. A lényege, hogy reklámokat, hirdetéseket, kampányokat elemzünk, reméljük közérthetően, de kicsit szakmai szempontokból is. Rengetegen foglalkoznak vicces, “betiltott”, “hatalmas botrányt kavart” stb. reklámokkal, aki ezt keresi, annak rossz hírem van: mi inkább marketinges szempontból érdekes reklámokat fogunk boncolgatni, melyekkel bárki nap mint nap találkozhat különböző felületeken.

A célunk a szórakoztatás, ismeretterjesztés, új nézőpontok ismertetése. Nem marketinges szakkönyvet írunk, tehát a könnyű érthetőség a fontossági sorrendben a szuperprecíz megfogalmazás előtt áll.
A mai áldozat az izlandi zuzmóevő póni, amit gyakran láthattatok a tv-ben, íme:

Az állatvédőket szeretném megnyugtatni, természetesen a video előtti megfogalmazástól eltérően nem lesz áldozatunk semmilyen póni, csak az a termék, melynek Ő a “reklámarca”, a szárazköhögésre ajánlott Izlandi Zuzmó.

A reklámspot elsődleges célja a márka, termék megismertetése, köztudatba való beültetése, nem próbál kifejezetten a termék megvételére ösztönözni, márkaismertség erősítéséről meg pláne nincs szó, hiszen a 2007-es osztrák cég terméke itthon még nem olyan hosszú ideje kapható.

A referenciaszemély egy izlandi póni (ez egyébként valóban létező fajta, tehát nem egy véletlenszerűen kiválasztott izlandon élő póni). A kategória itt nehezen értelmezhető, ő az, akinek a segítségével a gyártó meg szeretné győzni a reklámmal kapcsolatba kerülőket a termék létjogosultságáról. Referenciaszemély lehet szakértő (fogorvos ajánlja a fogkrémet), híresség (Arnold Schwarzenegger ajánlja a fogkrémet), “átlagember” (Béla ajánlja a fogkrémet). Természetesen az utolsó esetben Béla véleményére nem feltétlenül adnánk, viszont az ilyen jellegű reklámokban a célcsoport könnyen azonosul a referenciaszeméllyel.
A reklámban elhangzó terméknév szintén érdekes, hiszen maga a hatóanyag az (ami egyébként gyógyszeriparban gyakori, csak ott inkább a hatóanyag latin nevéből képeznek valami emészthető nevet, kivétel ez alól az Oscillococcinum, ahol senki nem szaporította problémáit azzal, hogy kimondható, ne adj’ isten megjegyezhető terméknevet találjon ki).
Néhány további információ, másodlagos termékjellemző kerül még elhadarásra, melyek a célcsoportot pontosítják: nem pusztán a szárazon köhögők, hanem a cukrot kerülve szárazon köhögők mellett az autót józanon vezetni kívánó, de közben szárazon köhögők is vehetik bátran a terméket, mely természetes alapanyagokból készült.

A reklámfilm elkészítésénél nem nyúltak túl mélyen a zsebbe, eleve rövid a spot, másrészt tulajdonképpen egy, a weboldal háttereként szolgáló képen történik némi animáció. A kevesebb néha több. Néha.
Tulajdonképpen nem feltétlenül baj, hogy nincs túlbonyolítva a reklám, ugyanis magának a hatóanyagnak az újdonságtartalma is elég feldolgozandó információ, ha közben még a reklám mélyebb jelentésén, történetén is agyalni kell, az inkább hátráltatná az izlandi zuzmó, mint hatóanyag – száraz köhögés orvoslásával való összekapcsolását.

Az év reklámja biztosan nem lesz, ugyanakkor a célnak megfelel, a kérdés, hogy lesz-e folytatása, és ha igen, akkor milyen?! A filmben látható fiatal úr, valamint a póni kedves, szerethető szereplői lehetnek egy későbbi történetnek, melyet a termékhez mesélnek.
A fő motívum, érv az erős önirónia miatt nagyon tetszett, kevesen mernék ezt a poént bevállalni televíziós reklámköltés mértékénél, ők megtették, ezzel elég megosztó reklámot készítve. Természetes, hogy senkit nem győz meg az, hogy ha egy póni nem köhög, akkor ő se fog, viszont a humor, mint eszköz, jó lehet arra, hogy megragadjon a név. Elképzelhető, hogy nekem is csak azért tetszik a reklám, mert bevállalták a poént, de még a csapatunkban sem értékelte mindenki, így biztosan a TV-t nézők között is lesznek, akiknek ez inkább visszataszító.

Reméljük elnyerte tetszéseteket az írás, várjuk véleményeiteket a poszt alatt, vagy a Facebookon, komment formájában!

Kép forrása: flickr felhasználó Thomas Quine