Rengeteg írás foglalkozik azzal, hogy milyen a jó cégnév, milyen a jó logó. Habár természetesen van valamennyi jelentősége ezeknek, közel sem akkora, mint sokan gondolnák.

Az alapvető gond azzal van, hogy sok kezdő vállalkozó nem méri fel, mennyit számít a logó és a név, emiatt hihetetlen mennyiségű energiát ölnek bele, hogy tökéletes legyen. Rossz hírem van, minden szempontból tökéletes sosem lesz.

Természetesen nem azt akarom mondani, hogy az első név, ami eszünkbe jut az jó lesz, az első skicc, amit megrajzolunk (vagy rajzoltatunk) tökéletes lesz évtizedekre. Nagyon fontos, hogy amiről most írok, az pusztán a név (mint szó, vagy szavak) és maga a logó (mint egy grafika), nem pedig a MÁRKA.

Sokan keverik a két dolgot, azt gondolják, ha van logó és név, akkor onnantól kész a márka. Az erős márka elengedhetetlen a sikerhez (ezt szinte mindenki tudja, helyesen), így viszont az van sokak fejében, hogy a logó és a név jó, akkor minden jó, egyenes az őt az üzleti sikerhez.

Természetesen van néhány irányelv, amit érdemes tartani.

A név legyen egyszerű, jól kimondható, lehessen telefonban is érteni. Ez nagyon fontos, sokan abból indulnak ki, hogy nézzen ki jól leírva, esetleg ebből kanyarítják a logót is. Aztán mindenkinek el kell háromszor ismételni, pontosan mi is a név, adott esetben, főleg telefonban le is kell betűzni. Ez a név hallás utáni terjedését alapjaiban akadályozza.

Na most ide jönne az általános szakmai ajánlás, hogy utaljon a tevékenységre. Tulajdonképpen ez nem feltétlenül szükséges, ha a márkát azonosítják a tevékenységgel, akkor tökéletesen elegendő. Ugyanakkor ezt nagyban könnyíti, ha a név utal a tevékenységre. Tehát: ha lehet, utaljon, de az amúgy mindenkinek tetsző név használatát önmagában ennek hiánya ne akadályozza.

Természetesen az, hogy legyen jól elkülöníthető az összes többi márkától, névtől az alapvetés.

Logó. Ezt sem érdemes túlbonyolítani. Azt javaslom, hogy olyan legyen a logód, ami ceruzával bárki által lerajzolva is felismerhető. Ehhez 2 dolognak kell teljesülnie: legyen a forma, vonalvezetés is viszonylag egyszerű, illetve színek nélkül is tudjon érvényesülni.

Az utóbbinak van egy kezdő vállalkozók számára is nagyon hasznos hatása: sokkal olcsóbb. Ezt saját bőrömön tapasztaltam meg: az első logónk mindenkinek nagyon tetszett, azt hiszem 7-féle kék volt benne. Amikor árajánlatot kértem reklámajándékok készítésére, közölték velem, hogy színenként 2.500Ft+ÁFA (vagy valami ilyesmi) már a klisének/sablonnak az elkészítése is. Emellett a reklámtollat felejtsem el, akkorában semmi nem fog látszani a logóból. Tehát még egy irányelv: nézzen ki a logó jól kicsiben.

Elkezdtem ilyen szemmel megnézni a “nagyok” logóját, és tényleg: mind egyszerű, maximum 2 szín, kicsiben is jól mutat. Audi, IKEA, Opel, Nike, McDonalds… Mindegyiknek könnyedén megrajzolom a logóját úgy, hogy bárki felismeri. Hozzá kell tennem, hogy kifejezetten rosszul rajzolok, ennyire:

logo-rajz

Aki még mindig azt hiszi, hogy csak a frappáns, bonyolult, szuperdesign érvényesülhet mind névben, mind logóban, valamint a logónak utalnia kell a tevékenységre, ütős név és logó nélkül nincs üzleti siker, azt szeretném emlékeztetni:

A világ legértékesebb márkája az, hogy Alma. A logó pedig egy egyszínű, beleharapott alma. Szerintem ennél több indoklás nem is kell, hogy mennyire nincs kb. semmi jelentősége a logónak és a névnek.

Összességében sokkal fontosabbnak tartom a logó “ütősségénél” azt, hogy Te, mint cégvezető, cégtulajdonos, tudj azonosulni vele. Könnyebben fogsz egy olyan márkát felépíteni, aminek a logójával-nevével teljes mértékben egyet tudsz érteni, mint egy olyan márkát, ahol ezeket némi kompromisszum árán készítettétek el, mert azok csak így feleltek meg a nagykönyvben leírtaknak.

Az UP2U bizniszblogon volt már írásunk híres logók rejtett tartalmáról, ott is megfigyelhetitek, hogy kevesen bonyolítják és színezik túl a logójukat:

http://up2u.hu/logo-rejtett-uzenet