4 tanács, hogy lássák Facebook posztjaidat
2015/03/11
Az Adobe legújabb kutatása a digitális hirdetések piacáról
2015/07/16
Mutasd mind

Miért nem kell a Startupodnak üzleti terv?

A hatalmas bölcsességek ellenére, Bryan Hamilton szerint az üzleti tervek nem segítenek sokat a kezdő vállalkozóknak. Tapasztalatai szerint ez csak egy eszközként szolgál, hogy megmutassuk, komolyan veszed a cégedet. Ezen kívül nem sok haszna van.

Borzasztóan nagy különbség van egy induló és egy kialakult vállalkozás között. A vállalkozás kezdeti szakaszában, gyakorlatilag az üzlet minden egyes területén jelentős ugrásokat kell véghezvinnünk: a termelést, az árazást, a marketinget, az elosztást, egyszóval mindent ki kell alakítanunk. A kezdeti szakaszokban, a gyors adaptációra való készség szükségessége az oka annak, hogy az üzleti tervek szinte kivétel nélkül már akkor elavultak, amikor papírra kerülnek.

Vegyünk például egy limonádé standot. Szükségünk van citromra, cukorra, poharakra és egy asztalra. Ezeket az anyagköltségeket valószínűleg hozzá tudjuk kapcsolni valamilyen tervhez. Azonban kérdés, hogy hogyan alakítsuk ki az eladandó limonádé árát? Hol legyen elhelyezve a standunk? Milyen marketing taktikákat alkalmazzunk? Ezek azok az üzleti elemek, amelyek naponta változnak (és kell is változniuk), amíg rá nem jövünk, hogy mi működik és mi nem. Az üzleti terv jelentősen visszavetheti egy vállalkozó teljesítményét, mert a kreativitást és a kísérletezési készséget helyettesítve felesleges korlátokat állít fel. Egy üzleti terv készítésekor azt feltételezzük, hogy megfelelően ismerjük az üzlet főbb alkotóelemeit. Az induló cégeknél viszont ez nem igaz.

Most feltételezzük azt, hogy ez a limonádé stand már 3 éve működik. Ebben az esetben a tulajdonos már tudja egy pohár limonádé ideális árát, a legjobb helyet az árusításra, és, hogy milyen a legalkalmasabb dolgozó. Egy kialakult vállalkozásnál sokkal kisebb mértékű változásokra számíthatunk, mint egy induló esetében. A meglévő vállalkozások vezetői már sokkal több tapasztalattal rendelkeznek, és a felgyülemlett, rendelkezésükre álló adatok alapján, megfelelően tudnak tervezni.

Pénzügyi szempontból egy üzleti terv készítése a kezdeti szakaszban, mindig egy hiábavaló küldetés. Bryanék sok évvel ezelőtt felállítottak egy pénzügyi tervet a Sageworks-nek, ami alapján előrejeleztek hatalmas 5 éves bevételi adatokat, annak ellenére, hogy bármilyen bevétel is lett volna addig. A valóságban azonban, 5 évre volt szükség, míg egyáltalán elértek egy olyan bevételt, amit aztán lehet többszörözni. Nagy hiba tehát, hogy a vállalkozók az üzlet kezdeti szakaszában készítik ezt el. A mágia az Excel A1-es cellájában kezdődik, és messze-messze ott ér véget, ahol már semmi valóságalapja nincsen. Minden esetben, abban a bizonyos első cellában lévő felvetés, egy légből kapott dolog.

Ez csak egy ember véleménye, de szerintem a tapasztalt üzletemberek most helyeselve bólogatnak. Az üzlet kialakításánál, a pénzügyi modellezés rossz döntések meghozatalához járulhat hozzá.

Érdemes megjegyezni, hogy amikor eldöntjük, csináljunk-e üzleti tervet vagy sem, figyelembe kell vennünk az üzletágat melyben tevékenykedni akarunk. Például Bryan, egy magasnyomású mosással foglalkozó céget indított mielőtt főiskolára ment. Az üzletág természetéből kiindulva, már a legelején pontosabban lehetett bevételeket és kiadásokat előrejelezni, mint más üzletágakban, amiben tevékenykedett az elmúlt években. Egy kis tervezés ebben a konkrét üzletben, valószínűleg segített volna neki.

Sok egyetem még mindig az üzleti tervezésre alapozva oktatja a vállalkozói létet, ami nagyon sajnálatos. A vállalkozói tréningeknek gondolkodásmódot kellene tanítania a jövő üzlettulajdonosainak. A vállalkozóknak tudniuk kellene gyorsan tesztelni többféle ötletet, és egy nagyon kritikus szemmel látni az eredményeket, mely ötletek a jók, és melyeket kell elvetni. E szerint, a tudományos módszer, egy hatásos megközelítés lehet a vállalkozói léthez. Az üzleti terveket pedig főként arra kellene használni, hogy megmutassuk például a befektetőknek, hogy komolyan gondoljuk az üzletünket. Ne állíts felesleges korlátokat az üzleted indításakor. Kísérletezz. Csavarj annyit az üzlet egyes részein, amennyit csak lehet. Tartogasd az üzleti tervet arra az időre, amikor már több adat áll rendelkezésedre, amiből dolgozhatsz.

 

Forrás: Inc.com
Kép forrása: Flickr | Pete