Egyik előző bejegyzésünkben már foglalkoztunk a nagyvállalatok reklámjaival, melyeket a foci Világbajnokságra készítenek, de ebben a bejegyzésben a zene szerepét szeretnénk kiemelni, amely hozzájárul márkájuk erősítéséhez.

A nagyvállalatok nem is kérdés, hogy hasznot kívánnak húzni a hatalmas nézőközönségből. Amíg ez egy amerikai Super Bowl esetében könnyen (de nagyon költségesen) megy, a viszonylag sok reklámidőt kihasználva, a két 45 perces félidő közötti szünetben nehéz megváltani a világot. Egy másik nehézség, hogy ez egy hatalmas globális esemény, és nehéz kultúrákon átívelő reklámokat készíteni, ezért a vállalatok a zenén keresztül próbálják meg a világ figyelmét megszerezni.

A Danone Activia joghurt Shakirával elevenítette fel a 2010-es Világbajnokság zenéjét (a “Waka Waka“-t) úgy, hogy egy Brazil-központú videót készített a “La La La” című számának. A Coca Cola a “World is Ours” című dallal szállt be, 32 különböző verzióban készítették el, helyi előadókkal az adott ország anyanyelvén. A Beats pedig egy 5 perces videót készített, melynek háttérzenéjét Jamie N Commons & The X Ambassadors, “Jungle” című száma szolgáltatja.

Hogy miért ilyen fontos ez a közönség? A Super Bowl-t idén 111.5 millió ember nézte.
Négy éve a Világbajnokságot összességében 3.2 milliárd ember, csak a döntő mérkőzést 909.6 millió.

Allen Adamson, a Landor Associates branding vállalat vezető igazgatója szerint, a zene egy olyan közvetítő közeg, ami kultúrákon és nyelveken is átível, és érzelmi síkon kapcsolódik az emberekhez.

A Világbajnokság régóta rendelkezik saját dallal, egész pontosan mióta a Los Ramblers az “El Rock del Mundial” című számmal elindította az 1962-es, Chilében megrendezett eseményt. Azonban ebben az évben a márkák zenéi népszerűbbnek bizonyulnak, mint a hivatalos dal.

A FIFA “We Are One (Ole Ola)” című számát sokan kritizálták, mivel nem sokban kapcsolódik a brazil kultúrához. A kritikák arra irányulnak, hogy egy Kubai-amerikai rapper, Pitbull, és egy Bronx-i születésű, Puerto Rico-i énekes, Jennifer Lopez énekli a dalt egy Brazil helyett, habár szerepel benne a Brazil énekesnő Claudia Leitte. Továbbá panaszolták, hogy főleg angolul és spanyolul szól az ének a portugál helyett.

A hirdetők ki is használták ezt, és eddig bevált nekik. Shakira “La La La” videója, 3 hét alatt 95 milliós nézettségnek örvendett a YouTube-on, míg a FIFA zenéje 5 hét alatt ért el 72 milliót. A Coca Cola 40 országban került be az első 10 közé a toplistákon, a Beats pedig 8 milliós nézettségnek örvendett 4 nap elteltével.

Ugyanakkor fontos érteni a különböző reklámcélokat: az ilyen eseményekkor nem ugyanaz a cél, mint egy hagyományos TV-s reklámspotban. Itt szinte soha nem egy konkrét termék értékesítése, promóció a cél sokkal inkább az “adott márka(név) + kellemes image + VB” kombináció kialakítása az nézőkben. A Super Bowl reklámoknak is hasonló a funkciójuk, kiegészülve azzal, hogy az ott szereplő reklámok mintegy iránymutatás, trend a reklámiparnak, hogy merre fejlődnek, milyen irányokban gondolkodnak jelenleg a legnagyobb vállalatok. Hiszen lássuk be, egy-egy ilyen hosszabb reklám után ritkán támad bennünk az azonnali vásárolhatnék érzése az adott termék iránt.

A zene ereje tehát nem lebecsülendő, hiszen hangulatokat, érzelmeket határoz meg, de ugyanígy a reklámok, márkák sikeréhez is hozzájárulhat!

Forrás: Inc.com
Kép: Wikimedia Commons / Danilo Borges/Portal da Copa