Kihez szólsz most pontosan? Kinek írod ajánlatod sorait?

A célcsoport meghatározása, minden mások irányába induló folyamat kiindulópontja kell, hogy legyen, de nem szabad megragadni az általánosságoknál. Mélyebbre kell ásni és ehhez nyújtanak segítséget a perszónák.

Mi az általános probléma?

Egy termékfejlesztés vagy egy új kampány kidolgozása során a tapasztalatok szerint legtöbb esetben rossz vonalon kezdjük meg a munkát. Sokszor ennek az az oka, hogy mi magunk nem olyanok vagyunk, akikhez szólnánk, nem vagyunk tagjai annak a csoportnak, amit ajánlatunkkal, üzenetünkkel megcéloznánk.

Ez önmagában nem rossz, sőt teljesen általános helyzet, viszont nagyon könnyen benézhető csapda, ugyanis ettől még a végeredmény lehet egy kifejezetten jól összerakott termék vagy kampány. A gond csak az, hogy ez majd mind csak számunkra lesz jó, hisz a célcsoport részletes ismeretének hiányában, önmagunk számára gyártott üzenettel szólítjuk meg azokat, akik mást hallanának szívesen.

Csak, hogy példával szemléltessük: hogy írunk általában szerelmes levelet? Felületes és semmitmondó általánosságokat hangoztatunk, amit mindenki szívesen olvasna vagy pontosan tudjuk az illető “áldozat” haja színét, szeme hosszát, kedvenc virágát? Na ugye!

Milyen egy perszóna?

A perszónák is pontosan ebben térnek el az általános célcsoport-meghatározástól. Egy perszóna sokkalta részletesebb, megszemélyesíti azt akihez írunk, nem áll meg az általános sallangoknál, hanem kielemzi célközönségének meghatározott egyéniségeit, nevén nevezi őket. Gyakorlatilag fantáziánkra, általános társadalomismereteinkre és egy két adatra hivatkozva kell létrehoznunk olyan személyiségeket, akik célközönségünk részét képezhetik.

Hogyan építsünk fel egyet?

Gondoljunk úgy az egészre, mint egy önéletrajzra, csak most nem mi kapjuk, hanem mi írjuk meg azokét, akiket meg akarunk szólítani.

Hogy milyen jellemzőket tartunk fontosnak és hasznosnak az persze személy és téma függő, de vannak azért kihagyhatatlan elemei ennek a formátumnak is:

  • Név
  • Beosztás
  • Munkahely
  • Munkahelyi feladatai
  • Fénykép (!)
  • Kor
  • Nem
  • Fizetés
  • Lakóhelye
  • Legmagasabb iskolai fokozat
  • Családi háttér
  • Céljai
  • Értékrendszere
  • Félelmei
  • Neki szóló üzenet
  • Rövid bemutató, jellemző készítése
  • Hobbik
  • Idézetek, amiket ezen célcsoport tagjaitól gyűjtöttünk személyes interjúk során
  • Honnan informálódnak?
  • Mit csinálnak szabadidejükben?

Ezek az általános ‘fejezetei’ egy persona elkészítésének. Természetesen mindegyik fejezet kibontható és részletesebben taglalható.

Példa:

Célok

Mik az elsődleges és mik a másodlagos céljai?

Miért lehetnek ezek a célok fontosak számára?

Miben segíthetem, hogy elérje ezeket?

Mik állnak a céljai útjába?

Hogyan segíthetek ezen nehézségek leküzdésében neki?

Egy kampány minél részletesebb célzásához tökéletesen elegendő 3-4 perszóna. Fontos, hogy ez a 4 azonban meglegyen, sokszor csak negyedjére jönnek azok az ötletek és tippek, amikre igazán építhetünk a későbbiekben a kampány során.

Honnan jöhet az ihlet?

Természetesen nem légből kapott sejtésekkel kell megalkotni a perszónákat, fontos szerepet játszhatnak azon analitikai eszközeink is (Analytics), amik kategorizálják és megnevezik az oldalunkra látogató vagy alkalmazásunkat használó ügyfeleinket.

Elhanyagolhatatlan ezeken felül a személyes kontaktus is. Beszélgess célcsoportoddal, kérdd ki véleményüket és fogadd meg tanácsaikat.

A közösségi oldalakat is magad mellé állíthatod. Ezen felületeken nagyobb mintákat vizsgálhatsz és interakciók végeztetésére is itt a legnagyobb bizonyos rétegeknek a hajlandóságuk.

Egy eszköz, ami segíthet

Egyszerű, mezei dokumentumban is összegezhető mindaz, amire szükséged lehet, ugyanakkor ha szeretnél egy hasznos keretrendszert és még további tippeket, akkor az Xtensio oldalát tudom ajánlani.

Kezdj nyugodtan az ingyenes verzióval, mikor rájössz, hogy egy-egy perszóna mennyi gyakorlati haszonnal és ügyfélélménnyel jár, fontold meg a fizetős verzió lehetőségét is!