Új vásárlós funkció az Instagramban
2016/11/02
A 10 legkövetettebb Instagram fiók
2016/11/03
Mutasd mind

AdWords vagy Facebook? Esetleg mindkettő?

Új vagy még az online hirdetések világában és nem tudod eldönteni, hogy mégis milyen eszközzel kezdj neki szolgáltatásod hirdetésének? Hallottál már mind az Adwords hirdetési rendszeréről, mind pedig a Facebookéról, ugyanakkor nem tudod miben különböznek, mi is lenne igazán való a Te cégednek?
Akkor ez a cikk neked készült. Reméljük ezzel is csak hozzájárulunk vállalkozásod online jelenlétének sikerességéhez!

Miért ez a kettő?

Fontos már az elején leszögeznünk, hogy márkád online jelenlétének sikerességéhez nem csak az AdWords és a Facebook hirdetésekkel tehetsz hozzá. Számos egyéb olyan fizetős és “ingyenes” (maximum az időddel és tudásoddal fizetsz) megoldás létezik, amelyik mind hasznosak lehetnek. A teljesség igénye nélkül említenék párat: keresőoptimalizálás, linképítés, hírlevél, Etarget stb…

Az AdWords és a Facebook csak a két legnépszerűbb a kategóriáján belül, de nem szabad megfeledkezni az egyéb lehetőségekről sem, biztosan találunk közöttük megkerülhetetlen eszközöket (pl.: keresőoptimalizálás).

Mi a hasonlóság?

A két felület lényege, hogy  megjelenített hirdetésekért csak akkor kell fizetni, ha azok kattintást generálnak, ergo a célcsoport kattintás formájában interakciót hajtott végre a hirdetésünk láttán. Van természetesen lehetőség a hirdetés megjelenésének mennyisége után is fizetni, de véleményem szerint az csak a márka népszerűsítésére szolgáló kampányok során hasznos.

Hasonlóság továbbá, hogy a két felületen végzett hirdetési tevékenység teljes mértékben mérhető és optimalizálható. Gondoljunk csak bele, ha feladunk egy újsághirdetést, annak érezhetjük a forgalmunkban bekövetkező hatását, ugyanakkor nem tudjuk, hogy hirdetéseink milyen korosztályt szólítottak meg, milyen időszakok alatt voltak a legsikeresebbek vagy hogy akár melyik típusú hirdetés volt az ami az érdeklődőket hozta és melyik az amelyik csak a pénzt vitte.

Azzal, hogy mérni tudjuk hirdetéseink sikerességeit, lehetőségünk nyílik azok optimalizálására is mind a két felületen. Ha valami nem működött, javítjuk, esetleg cseréljük. Ez a folyamat felgyorsítható, ha egy hirdetés helyett mindig kettőt futtatunk és figyeljük, hogy melyik ér el jobb eredményeket.

Az általam pedig még igen fontosnak ítélt hasonlóság a két eszköz között pedig a remarketing lehetősége vagyis, hogy azt követően is tudjunk hirdetni az oldalunkról távozóknak, hogy azok már elhagyták honlapunk, webshopunk felületét. Ez óriási hatékonysággal működik, hisz emlékeztetni tudjuk kuncsaftunkat a hátrahagyott termékekről, remek ajánlatainkról. A Facebook reamarketing funkciója értelemszerűen a Facebookon netezőket találja meg hirdetéseivel, míg a Google a Display hálózatához csatlakozott weboldalak felületén (bizonyos esetekben pedig a keresési találatok között) tudja megjeleníteni képes, illetve szöveges emlékeztetőit.

Mi a különbség?

Olvastam pár helyen, hogy konkurens hirdetési felületnek tartják a kettőt, de ha jobban belelátunk a felületek közti különbségekbe, akkor máris tisztázódik, hogy igazán ütősen csak egymást kiegészítve működhet a kettő.

Az igazi különbség a célcsoport elérésének módjában keresendő. Míg a Google felületén legtöbbször egy keresés váltja ki hirdetéseink megjelenését, addig Facebookon nekünk kell különböző paraméterek megadásával megcéloznunk közönségünket.

Melyik a jobb? Ez nehéz megmondani. Az AdWords kapcsán óriási előny, hogy a kereső személy vágyja a megoldást és magától keres rá erre. Ha ilyenkor személyére szabott üzenettel és ajánlattal tudjuk enyhíteni terheit, akkor már jó esélyeink vannak a konverzióra (vásárlásra, ajánlatkérésre stb..)

A Facebookon ezzel szemben már akár a vevő fejében megfogalmazódott igény kialakulása előtt van lehetőség megjeleníteni termékünket, szolgáltatásainkat. Ez roppant hasznos lehet akkor, ha ezen terméked/szolgáltatásod egy olyan újszerű, eddig nem ismert újdonság, amiről nem tudhat célcsoportod, így természetesen azzal sincs tisztában, hogy neki erre igazából szüksége van.

A Facebook sokrétű célzási lehetőségei a tapasztalatok alapján jócskán eredményesebbek az AdWords hasonló Display és videós hirdetéseihez képest és sok esetben még olcsóbban is vehetjük a kattintásokat mint egy egy Google keresési kampány során.

A másik szempont amit érdemes végiggondolni, hogy hol található meg igazán célcsoportod? Olyan embereket célzol akik becélozhatóak a Facebook segítségével vagy olyanokat akik épp hogy kerülik a felületet. Érdemes végiggondolni, de szerintem az egyértelmű választ úgy is csak tesztelés során kaphatunk.

Miért alkalmazzuk mégis mind a kettőt?

Mi az első felület amit megnyitunk ha rá akarunk keresni egy cégre? Értelemszerűen a Google lenne, ugyanakkor számtalanszor használtam már Én is előbb a Facebook keresőjét egy egy feltérképezés során. A keresési szokások ilyen formájú változása mindenkitől megköveteli, hogy ahogy elérhető weboldallal, úgy céges Facebook oldallal is rendelkezzen. Hogy tovább építsd a Facebookon cégedre keresők beléd vetett bizalmát, indíts egy like kampányt, mellyel közönséget építhetsz céged köré.

Ha gondosan teszteltük (kikértük szakember segítségét) és üzletünk valóban nem hirdethető a felületek valamelyikén akkor sem érdemes a teljes fiókot leállítani, hisz remarketing hirdetéseink futtatására továbbra is szükség van. Ezt mindenképp szükségesnek tartom, ha más nem, hát emiatt létrehozni a hirdetési fiókot. A remarketing, korunk egyik legnagyobb hirdetési eszköze. Hiba lenne kiaknázatlanul hagyni ezt a lehetőséget, a többi hirdetési típusban való esetleges csalódottságunk miatt.