Ez a cikk azoknak szól, akik eljutottak már oda, hogy szükségük van Facebook/Google hirdetésekre, valamint úgy gondolják, hogy ehhez külső segítséget szeretnének igénybe venni.

Érdemes ezekkel az írásainkkal kezdeni, van bennük több dolog, amit érdemes átgondolnod, mielőtt az ebben a cikkben szereplő 6 dologgal foglalkoznál:

5+1 dolog amit gondolj át, mielőtt Facebook vagy Google Ads hirdetéseket indítanál

Ezt a két dolgot gondold át, ha Te magad akarod kezelni a Facebook / Google hirdetéseidet!

Most talán sokan elkezdenek magukban háborogni, hogy “De minek? Lehúzás! Használom a Facebookot sokat, majd én megcsinálom magamnak!!!” Így van, ugyanezen logika mentén érdemesebb a hajunkat is magunknak levágni, hiszen egyébként is szoktunk ollót használni, a fodrász felesleges. 🙂
(Ha esetleg ebből nem egyértelmű, a 17 éves unokaöcséd, csak azért mert “fiatal, azok állandóan a neten lógnak” sem biztos, hogy a megfelelő választás a feladat kiszervezésére)

Kiszervezni a közösségi média jelenlétünket (sőt, igazából szerintem bármilyen tevékenységet) nem könnyű, elég komoly bizalom kell hozzá, valamint rengeteg tényezőnek stimmelnie kell, hogy működjön a dolog. Ezt az írást arra szeretném kihegyezni, hogy miket érdemes átgondolni, mielőtt a Facebook hirdetések készítésével, kezelésével bízunk meg valakit.

1. Ki a célcsoportod?

Természetesen ezt már tudnod kell, viszont meg is kell tudnod fogalmazni úgy, hogy egy “kívülálló” is megértse. Ez egyébként segít, hogy magadban is tovább pontosítsd. Jó eséllyel fog ebben segíteni a külsős partner, de minél pontosabb célcsoportot jelölsz meg, annál hatékonyabbak lesztek.

2. Mennyit fogsz tudni költeni?

Gondolunk itt a hirdetési költségkeretre, valamint a külső partner megbízási díjára – nem valószínű, hogy ingyen fog dolgozni. Eltérő, hogy ki, mennyiért vállalja el Neked a Facebook / Google hirdetéseid kezelését, de ha minden igaz, már átgondoltad, ez mennyi időt venne el Tőled, ezt az időt neki meg kell fizetni, a szaktudásáról nem is beszélve.

A kérdés persze sokak fejében úgy csapódott le, hogy “mennyit vagy hajlandó fizetni külső segítségért?”… Ami nagyon fontos, hogy ne csak és kizárólag a pénzbeli eredményeket nézd. Ha Te magad csinálod a hirdetéseket, egész jó eredményeid vannak, nem biztos, hogy sokszorosan jobb lesz egy külső partnerrel. Viszont vedd számításba azt is, hogy mennyi időt fogsz így megtakarítani, ezt pénzre átváltva nyugodtan hozzá lehet számolni az eredményekhez, szerintem mindjárt máshogy fog festeni a dolog…

3. Mi a célod a hirdetésekkel?

A külső partner, habár valamennyire meg fogja ismerni a vállalkozásodat, de annyira közel sem tudja, amennyire Te magad ismered. Ezért alaposan át kell gondolnod, hogy a nyilvánvaló célokon kívül (jellemzően vevőszerzés, új ügyfelek szerzése) van-e bármi olyan célod, amit hirdetésekkel lehet elérni. Neked például teljesen egyértelmű, hogy az 5 éttermed közül az egyik csak 1 hónapos, de a külső partner, ügynökség ezt nem biztos, hogy tudja, nem biztos, hogy kiemelten fogja kezelni. Itt fontos, hogy azt mondd el, mit szeretnél, mi a cél, ne az eszközt határozd meg, az a külső szakértő feladata lesz!

4. Vállalkozásod, marketinged többi eleme fel van készülve a hirdetésekre? Ha nem, hajlandó vagy változtatni?

Ha önmagában attól várod a csodát, hogy holnaptól indul egy Facebook / Google Ads kampányod, arra számítasz, hogy Te pedig hátradőlhetsz, rendeltél is egy új pénzszámláló gépet… rossz hírem van! Ezek a hirdetések rengeteget számítanak, de ha CSODÁT vársz (tehát arra van szükség), akkor az azt jelenti, hogy vállalkozásod, marketinged más területein is vannak hiányosságok.
– Maga az ajánlatod rendben van?
– A weboldal, ahova terelnek a hirdetések?
– Időben le fogjátok tudni reagálni az új megkereséseket?
Ez természetesen csak néhány példa volt, hogy lásd, a hirdetésekre a marketing, értékesítés egy részeként kell tekinteni nem pedig ez adja a teljes képet.
Ideális esetben a megbízott ügynökség, partner (még ha csak hirdetésekkel is bíztad meg) fog mondani 1-2 javaslatot, amivel tapasztalatai alapján jobb eredményeket érhetsz el a hirdetésekkel. Nyilván nem kényszerítenek, hogy megfogadd ezeket, de nem véletlenül mondják…

Légy nyitott a javaslatokra, kész a változtatásokra!

5. Ki fog tudni foglalkozni a kapcsolattartással?

Nem mondom, hogy nincs olyan együttműködés, amikor Neked tényleg oda sem kell pillantanod, mindent csinál a megbízott partner, de az eredményesség érdekében érdemes, ha valaki, akár Te, akár valamelyik munkatársad érdemben tartja a kapcsolatot velük. Az “érdemben” alatt azt értem, hogy nem csak megadtok egy email címet, amire lehet küldeni a jelentéseket és a számlát, hanem valaki fogadja, lereagálja az előző pontban említett javaslatokat, kérésre küld anyagokat, tájékoztat stb.

6. “Le szeretnéd tudni” vagy szeretnél “valakivel dolgozni rajta”?

Ez egy kicsit összefoglalja az eddigieket. Lehet, hogy csak “le akarod passzolni” a hirdetéseid, marketinged kezelését valakinek. Megértem, ezzel rengeteg időt spórolhatsz, sőt lehet, hogy elégedett leszel úgy is az eredményekkel, hogy gyakorlatilag semmit nem foglalkozol vele, felé se nézel. Viszont eredményesség szempontból, ha már csak egy egész keveset is foglalkozol Te is a dologgal, az rengeteget tud számítani.
Nyilván meg kell találnod az egyensúlyt, de ha mondjuk heti 10 óra lenne az, ha saját magad foglalkozol a hirdetésekkel, külső segítséggel ezt megspórolod, meggondolandó, hogy akár 1 óra közös munkával rengeteget tudsz javítani az eredményeken. Ennyit talán megér a dolog. 🙂

Remélem az írás segített, hogy magabiztosabban tudj döntést hozni a kiszervezés kérdésében – nem gond, ha bizonytalan vagy, ez komoly kérdés, fontos, hogy megalapozott döntést hozz!