Új vagy még az online hirdetések világában és nem tudod eldönteni, hogy mégis milyen eszközzel kezdj neki szolgáltatásod hirdetésének? Hallottál már mind az Adwords hirdetési rendszeréről, mind pedig a Facebookéról, ugyanakkor nem tudod miben különböznek, mi is lenne igazán való a Te cégednek?
Akkor ez a cikk neked készült. Reméljük ezzel is csak hozzájárulunk vállalkozásod online jelenlétének sikerességéhez!

Miért ez a kettő?

Fontos már az elején leszögeznünk, hogy márkád online jelenlétének sikerességéhez nem csak az AdWords és a Facebook hirdetésekkel tehetsz hozzá. Számos egyéb olyan fizetős és “ingyenes” (maximum az időddel és tudásoddal fizetsz) megoldás létezik, amelyik mind hasznosak lehetnek. A teljesség igénye nélkül említenék párat: keresőoptimalizálás, linképítés, hírlevél, Etarget stb…

Az AdWords és a Facebook csak a két legnépszerűbb a kategóriáján belül, de nem szabad megfeledkezni az egyéb lehetőségekről sem, biztosan találunk közöttük megkerülhetetlen eszközöket (pl.: keresőoptimalizálás).

Mi a hasonlóság?

A két felület lényege, hogy  megjelenített hirdetésekért csak akkor kell fizetni, ha azok kattintást generálnak, ergo a célcsoport kattintás formájában interakciót hajtott végre a hirdetésünk láttán. Van természetesen lehetőség a hirdetés megjelenésének mennyisége után is fizetni, de véleményem szerint az csak a márka népszerűsítésére szolgáló kampányok során hasznos.

Hasonlóság továbbá, hogy a két felületen végzett hirdetési tevékenység teljes mértékben mérhető és optimalizálható. Gondoljunk csak bele, ha feladunk egy újsághirdetést, annak érezhetjük a forgalmunkban bekövetkező hatását, ugyanakkor nem tudjuk, hogy hirdetéseink milyen korosztályt szólítottak meg, milyen időszakok alatt voltak a legsikeresebbek vagy hogy akár melyik típusú hirdetés volt az ami az érdeklődőket hozta és melyik az amelyik csak a pénzt vitte.

Azzal, hogy mérni tudjuk hirdetéseink sikerességeit, lehetőségünk nyílik azok optimalizálására is mind a két felületen. Ha valami nem működött, javítjuk, esetleg cseréljük. Ez a folyamat felgyorsítható, ha egy hirdetés helyett mindig kettőt futtatunk és figyeljük, hogy melyik ér el jobb eredményeket.

Az általam pedig még igen fontosnak ítélt hasonlóság a két eszköz között pedig a remarketing lehetősége vagyis, hogy azt követően is tudjunk hirdetni az oldalunkról távozóknak, hogy azok már elhagyták honlapunk, webshopunk felületét. Ez óriási hatékonysággal működik, hisz emlékeztetni tudjuk kuncsaftunkat a hátrahagyott termékekről, remek ajánlatainkról. A Facebook reamarketing funkciója értelemszerűen a Facebookon netezőket találja meg hirdetéseivel, míg a Google a Display hálózatához csatlakozott weboldalak felületén (bizonyos esetekben pedig a keresési találatok között) tudja megjeleníteni képes, illetve szöveges emlékeztetőit.

Mi a különbség?

Olvastam pár helyen, hogy konkurens hirdetési felületnek tartják a kettőt, de ha jobban belelátunk a felületek közti különbségekbe, akkor máris tisztázódik, hogy igazán ütősen csak egymást kiegészítve működhet a kettő.

Az igazi különbség a célcsoport elérésének módjában keresendő. Míg a Google felületén legtöbbször egy keresés váltja ki hirdetéseink megjelenését, addig Facebookon nekünk kell különböző paraméterek megadásával megcéloznunk közönségünket.

Melyik a jobb? Ez nehéz megmondani. Az AdWords kapcsán óriási előny, hogy a kereső személy vágyja a megoldást és magától keres rá erre. Ha ilyenkor személyére szabott üzenettel és ajánlattal tudjuk enyhíteni terheit, akkor már jó esélyeink vannak a konverzióra (vásárlásra, ajánlatkérésre stb..)

A Facebookon ezzel szemben már akár a vevő fejében megfogalmazódott igény kialakulása előtt van lehetőség megjeleníteni termékünket, szolgáltatásainkat. Ez roppant hasznos lehet akkor, ha ezen terméked/szolgáltatásod egy olyan újszerű, eddig nem ismert újdonság, amiről nem tudhat célcsoportod, így természetesen azzal sincs tisztában, hogy neki erre igazából szüksége van.

A Facebook sokrétű célzási lehetőségei a tapasztalatok alapján jócskán eredményesebbek az AdWords hasonló Display és videós hirdetéseihez képest és sok esetben még olcsóbban is vehetjük a kattintásokat mint egy egy Google keresési kampány során.

A másik szempont amit érdemes végiggondolni, hogy hol található meg igazán célcsoportod? Olyan embereket célzol akik becélozhatóak a Facebook segítségével vagy olyanokat akik épp hogy kerülik a felületet. Érdemes végiggondolni, de szerintem az egyértelmű választ úgy is csak tesztelés során kaphatunk.

Miért alkalmazzuk mégis mind a kettőt?

Mi az első felület amit megnyitunk ha rá akarunk keresni egy cégre? Értelemszerűen a Google lenne, ugyanakkor számtalanszor használtam már Én is előbb a Facebook keresőjét egy egy feltérképezés során. A keresési szokások ilyen formájú változása mindenkitől megköveteli, hogy ahogy elérhető weboldallal, úgy céges Facebook oldallal is rendelkezzen. Hogy tovább építsd a Facebookon cégedre keresők beléd vetett bizalmát, indíts egy like kampányt, mellyel közönséget építhetsz céged köré.

Ha gondosan teszteltük (kikértük szakember segítségét) és üzletünk valóban nem hirdethető a felületek valamelyikén akkor sem érdemes a teljes fiókot leállítani, hisz remarketing hirdetéseink futtatására továbbra is szükség van. Ezt mindenképp szükségesnek tartom, ha más nem, hát emiatt létrehozni a hirdetési fiókot. A remarketing, korunk egyik legnagyobb hirdetési eszköze. Hiba lenne kiaknázatlanul hagyni ezt a lehetőséget, a többi hirdetési típusban való esetleges csalódottságunk miatt.