A B2B (business to business) vállalkozások gyakran nem szentelnek nagy jelentőséget az igen is fontos, online marketing eszközöknek, csak a maradék összegeket költik rá, és nem határoznak meg egy automatikus, jól működő stratégiát.
A stratégia megtervezése pedig a legelső lépése tevékenységünk kialakításának, hiszen minden más feladatot is adott rendszer alapján végzünk el, nem csak úgy “össze-vissza”, ahogy éppen sikerül a hónapban.

Ha már felismertük az online jelenlét fontosságát, tervezzünk meg egy integrált stratégiát, melyben fókuszáljunk a következőkre:

  • leendő ügyfeleink
  • meglévő vásárlóink
  • üzleti céljaink
  • az eladási folyamatok

A CMO-k (Chief Marketing Officer) 64%-ának nincsen meghatározott folyamata a marketing feladatok menedzseléséhez.

A stratégiai tervezés alapjai:

Tájékozódás
Nézzünk körül, milyen online lehetőségeket/eszközöket használhatunk fel. Megvizsgálhatjuk a konkurencia tevékenységét, kérjük ki szakértők véleményét, a lényeg, hogy szűkítsük le a csatornákat azokra, melyek valóban értékesek lehetnek számunkra, és nem feleslegesen használják forrásainkat.

Tűzzünk ki megfelelő célokat
Legyen konkrét, mérhető, elérhető és időhöz kötött!

Végezhetünk piac/marketing-kutatást
Ez az igények felmérésétől, belső elemzésen át az elégedettség mérésig sok mindent magában foglalhat, ám a tervezés résznél természetesen az igények felmérésére kell koncentrálnunk. Ez gyakran költséges folyamat és érdemes szakértőkre bíznunk.

Célközönség
Fontos, hogy pontosan meghatározzuk kihez is akarunk szólni, hiszen ez fogja minden jövőbeli kommunikációnkat meghatározni. Termékünk/szolgáltatásunk függvényében részletesen alakítsuk ki leendő vásárlóink profilját!
30-55 éves családapák, vidéken élő, kertes házban, közepes jövedelemmel, stb..
Ez sokat segít majd a reklámok célzásánál, hiszen manapság szinte végtelen szűkítési lehetőségünk van online promóciónál.

Gyűjtsük a lead-eket (lead=potenciális fizető ügyfél, akivel felvettük már a kapcsolatot)
Érdemes adatbázist vezetnünk leendő (és természetesen meglévő) ügyfeleink adatairól (természetesen az adatvédelmi szabályokat betartva), gyűjtsünk minél több “lehetőséget”. Ez segíthet később is a kapcsolatot ápolni velük, és célzottan ajánlhatjuk fel nekik új termékeinket, szolgáltatásainkat. Erre remek programok, felületek vannak, melyekről később lesz szó a Tech rovatunkban.

Az utolsó lépés pedig, hogy lépésről lépésre kezdjük el felépíteni kampányunkat, figyeljük az eredményeket, változtassunk ha szükséges, hiszen az online kampányokat jóval könnyebb változtatni, nem olyanok mint egy szórólap, ha kinyomtattunk 10 ezer darabot, ami nem szuperál jól, kidobtuk a pénzt az ablakon.

Tervezz, és építsd fel kampányodat tudatosan!

Kép forrása: Flickr – Sean MacEntee