Ez a téma nem kifejezetten a közösségi médiával kapcsolatos, ugyanakkor annyian kérdezik meg tőlünk rendszeresen, hogy úgy éreztük, szükséges lenne írni róla, habár a témában rengeteg alapos és ennél mélyebb írás is készült már, Magyarországon is. Mi most nem még mélyebbre szeretnénk menni, hanem épp ellenkezőleg, tisztázni néhány alapvető kérdést.

Tulajdonképpen 2 lehetőség, vagy irány van, amerre el lehet indulni, ha a célunk az, hogy a Google találati listáján (közel) az első helyen szeretnénk lenni:

  1. SEO (Search Engine Optimalization), azaz keresőoptimalizálás
  2. Google AdWords hirdetések

Igazából mind a két téma gyakorlatilag egy szakma, egy külön “iparág”. Nem is szeretnék a dolgok mélyére menni, csak az alapokat szeretném rendbe tenni, hogy legalább a bejegyzés elolvasása után azt tudd, a kettő közül melyikre van szükséged, melyik irányba érdemesebb elindulnod.

SEO

Ennek tulajdonképpen az a lényege, hogy különböző módszerekkel megpróbálod (vagy valakivel megpróbáltatod:)) elérni, hogy bizonyos kulcsszavakra a Google keresésekben minél előbbre jöjjön ki a Te weboldalad. Természetesen az első oldal top 3 helye szokott lenni a cél. A SEO-nak nagyon összetett és változatos eszköztára van, hiszen a Google nagyon bonyolult algoritmusának kell megfelelni, azt próbálja meg tulajdonképpen “manipulálni” (a szónak nem a rossz értelmében). A Google a keresések során figyelembe veszi többek között az oldalon található kulcsszavakat, az oldalra más oldalakról mutató linkeket, az oldal betöltési sebességét, az URL-címeket, a a domain korát, az oldal tartalmának frissülési gyakoriságát, ezen tartalmak minőségét stb.

A Google esetében a felhasználói élmény azt jelenti, hogy ha valaki rákeres valamire, akkor a keresésének megfelelő “legjobb”, leginkább releváns oldalt kapja találatként. A Google algoritmusa hivatott eldönteni, hogy melyik oldal a “legjobb”.

A keresőoptimalizálással kapcsolatosan nagyon sok tévhit van életben. Az egyik leggyakoribb, hogy ez egy egyszeri valami, az oldalt “meg kell keresőoptimalizálni” és akkor az úgy készen van, dobhatja ki a Google legelőre. Mivel a Google folyamatosan változtatja algoritmusát, folyamatosan változik, hogy mi, mennyire fontos, a keresőoptimalizálás egy folyamatos munka. De ha még a Google algoritmusa nem is változna, akkor is folyamatosan foglalkozni kellene a dologgal, hiszen másnak is eszébe juthat, hogy “ejj, de jó lenne a Google első találatának lenni”.

Másik gyakori tévhit, hogy a SEO ingyenes ügyfélszerző, a jó SEO ingyen hozza az ügyfeleket, hiszen minket dob ki első helyen (vagyis azok egyikén). Ez tulajdonképpen igaz, ha találsz valakit, aki folyamatosan, profi szinten foglalkozik a keresőoptimalizálással, esetleg Te magad SEO szakértő vagy. Ellenkező esetben máris nincs ingyen a dolog, azokról nem is beszélve, amikor jön valami brutális váltás az algoritmusban, mint például 2015 áprilisában, amikortól a Google nagyon keményen büntette a mobilra nem optimalizált oldalakat. Ezen oldalak esetében sem volt ingyenes megcsináltatni, hogy mobilon is megfelelően működjenek.

Google AdWords

Ez a Google hirdetési rendszere, melynek most a keresési hálózatával foglalkozunk, hiszen ezt lehet érdemben, funkcióban összehasonlítani a keresőoptimalizálással. Ennek a lényege, hogy bizonyos kulcsszavakra, pénzért a keresések előtti hirdetésekben jelenik meg a mi oldalunk is. Az AdWords PPC (pay per click), azaz kattintásalapú, vagyis az egyes kattintásokért kell fizetni, tehát ha megjelenik a hirdetésünk, rákattint valaki, csak az után fizetünk, ami nagyon hatékonnyá és jól mérhetővé teszi a dolgot. Ez egyértelműen pénzbe kerül, bizonyos kulcsszavak esetén akár több száz forint is lehet egy-egy kattintás.

A Google AdWords rendszere hasonlóan összetett, hiszen folyamatosan, minden keresés során versenyzünk a többi hirdetővel, mivel csak néhány hirdetés jelenik meg, a Google dönti el, hogy ki kerülhet oda az adott keresés során és ki nem. Itt megint rengeteg tényező számít, többek között az is, hogy mennyit ajánlunk maximum egy kattintásért (hány Ft a maximum), illetve számít az oldal minősége, ahová a hirdetés vezet, a hirdetés szövegéről nem is beszélve.

Természetesen a Google AdWords esetében is élnek tévhitek, például sokan ezt konkrétan “vásárlóvevő” rendszerként kezelik, ahol mintha darabra tudnának ügyfeleket venni, ha ez nem így van, akkor “rossz a rendszer”. Fontos, hogy a hirdetés csak az oldalra jutásig felel a felhasználóért, hogy utána ott vele mi történik, az már nem a hirdetés felelőssége. Tehát nem érdemes valótlant állító hirdetési szöveget írni például, hiszen akkor ablakon kidobott pénz minden egyes kattintás, hiszen senki nem fog vásárolni, ajánlatot kérni, ha nem azt találja az oldalon, amit a hirdetés ígért.

Másik tévhit, hogy az a jó, ha minél alacsonyabb az egy kattintásra jutó költség. Ez alapvetően persze cél kell legyen, de sokan ezt “minden áron” el akarják érni. Ennek az szokott lenni az eredménye, hogy jön rengeteg kattintás, nagyon olcsón (alacsony CPC – cost per click, kattintásonkénti költség), ám mégsem emelkednek az innen származó bevételek. Ez azért van, mert a kattintásonkénti árak csökkentése miatt a hirdetés célzása túl tág, nem releváns, hiszen nem abból indul ki, hogy ki fog a kattintás után ténylegesen vásárolni, hanem ki fog nagyobb valószínűséggel kattintani. A kettő viszont nem minden esetben azonos.

Most akkor melyiket használjam?

Úgy írtam, mintha mindkét eszközzel csak probléma lenne, de ez persze nem igaz, fantasztikus eszközök.

Újabb tévhit: választanod kell a kettő között. Ez hatalmas hiba, nagyon kevés esetben lehet hatékonyan használni az egyiket a másik segítsége nélkül, mondom a példákat.

A SEO-hoz idő kell, hetekben, inkább hónapokban kell gondolkodni. Induló vállalkozás, új termék, szezonalitás esetén erre nem mindig van lehetőség. Ugyanakkor tény, hogy egy idő után a szintentartása lehet lényegesen olcsóbb, mint az AdWords hirdetéseké, valamint presztízsben is sokkal jobb az organikus (vagyis nem fizetett) előkelő keresési helyezés.

Ugyanakkor van olyan helyzet, amikor gyakorlatilag esélytelen az első oldalra, pláne az első néhány találatba kerülni, akkora a verseny, akkora nevek vannak ott.

AdWords esetében folyamatosan fizetni kell a hirdetésekért (mondjuk ezek normális esetben a költségüknél több bevételt termelnek, így gyakorlatilag ingyen vannak), valamint van, aki nem szeret hirdetésre kattintani, hiszen azt manipulált találatnak gondolja. Az AdWords a keresésekkor a weboldal minőségét nagyon fontos tényezőnek tekinti, ezt a minőséget pedig nagyon hasonló, sokszor azonos tényezők határozzák meg, mint azt, hogy melyik oldal kerüljön magától előre a keresésekkor.

Mi a javaslatom?

Használj Google AdWords-öt, de folyamatosan figyelj a SEO-ra, legyen hozzá egy SEO szemlélet. Ha az oldalad SEO szempontból jó, a hirdetések is jobban fognak menni. Ugyanakkor ne felejtsd el, hogy elsősorban nem a Google-t kell kiszolgálnod, tehát az, ha addig trükközöl, hogy mindenképpen a legelső találat legyél minden körülmény között, ám az oldalad webergonómia, felhasználhatóság szempontjából rossz, nem vásárol rajta senki, akkor teljesen feleslegesen tettél meg mindent a Google-ért.

Ami talán még fontosabb a sikerhez, hogy itt se állj meg. Vondd be a közösségi médiát, az emailes marketinget, de akár még offline eszközöket is, ezek pedig segítsék, erősítsék egymást, ne külön-külön eszközként kezeld őket.