Elismerem, egy kicsit hatásvadászra sikeredett cím, ugyanis egzakt, univerzális válasz nem adható a kérdésre, ezt fontosnak tartom már itt, az első mondatban tisztázni. Ettől függetlenül biztos vagyok benne, hogy sokaknak segít ez az írás, akik szokták törni azon a fejüket, hogy van-e elég like a Facebook oldalukon.

Most azt a kérdést nem feszegetném, hogy szüksége van-e egy vállalkozásnak Facebook oldalra. Általában igen, szóljon most ez az írás azoknak, akiknek már van (vagy tudják, hogy hamarosan lesz).

Tehát felmerül az igény, megszületik a döntés, hogy beregisztrálunk egy Facebook oldalt. Van, aki maga csinálja, van, aki már az első lépéstől odaadja egy ügynökségnek az egészet.

Regisztráció után még 0 like van az oldalon, innentől szeretnék ezt a számot növelni. De meddig érdemes növelni? És hogyan? Kell egyáltalán?

A legegyszerűbb megközelítés, hogy “az oldal reprezentálja a vállalkozás népszerűségét, majd idővel lesz sok like, nem kell vele foglalkozni”. Ez sajnos valószínűleg nem a legmegfelelőbb megközelítés, egy korábbi írásban (múltkori pénzbe kerül-e a fb íráshoz link), már taglaltam, hogy nagyon kevés Facebook oldal hízik nagyra “magától”.

Emellett sok esetben a Facebook egy eszköz arra, hogy vállalkozásunk forgalmát növelje közvetett, vagy közvetlen módon. Így ha azt várjuk, hogy a már sikeres vállalkozás húzza magával a Facebookot, arra vagy nincs szükség (hiszen ha emiatt használnánk a Facebookot, de cégünk így is sikeres, akkor minek Facebook?), vagy egyszerűen nonszensz, olyan, mintha egy haszonállattól várnánk, hogy termelje meg a saját táplálékát valamilyen módon, amivel tovább nőhet.

Mit tesznek sokan, akik nem rendelkeznek elegendő ismerettel a témában? Meghívják ismerőseiket, remélve, hogy ettől majd lesz jó sok like az oldalon. Ez előfordul, hogy bejön, valóban lesz több like az oldalon. De biztosan ez a cél?

Van, aki egy lépéssel tovább viszi a dolgot és indít (vagy mással indíttat) hirdetést, melytől több like-ot vár. Nehéz olyan hirdetést csinálni, aminek like-gyűjtés a célja és egyáltalán nem hoz like-okat. De mennyiért? Illetve még mindig kérdés, hogy kell ez nekünk egyáltalán?

A Facebook oldalon levő like-ok száma kicsit olyan, mint egy weboldal látogatóinak száma. Mindenki szeretne minél többet, az mérhető, az jól néz ki, ha sok. Ez alapvetően így is van, de egy weboldalnál is igaz (hacsak nem online magazinunk van), hogy alapvetően nem az a cél, hogy valaki (bárki) nézegesse, hanem várunk valamilyen célt (konverziót) tőle. Ez lehet webshop vásárlás, ajánlatkérés, vagy csak szeretnénk megfelelően bemutatni cégünket potenciális ügyfeleknek.

Szerintem már Te is kezded sejteni, mire fogok kilyukadni: Jobb több irreleváns like, mint kevesebb, de releváns? Ha prémium autókat forgalmazó kereskedésem van, akkor hasznos nekem a több ezer tizenéves fiataltól származó like (vagy weboldal esetében látogató), akik azért követik az oldalt, mert tetszenek nekik a sportkocsik?

Ez a kérdés hatványozottan igaz, ha a like-okat pénzért szereztük meg, vagyis hirdetés útján. Érdemes pénzt költenem olyan követőkre, akik gyakorlatilag biztosan nem lesznek ügyfeleim? Sok szakmai cikk itt megállna egy határozott NEM-el, illetve egy “a minőség fontosabb, mint a mennyiség” tanáccsal, de én nem ennyire feketén-fehéren látom a dolgokat.

Alapvetően persze, nem szeretném kidobni a pénzemet az ablakon, ugyanakkor a weboldal látogatóival ellentétben a Facebook oldalunk követőinek száma publikus mindenki számára. És itt bizony bejön a presztízs. Az én véleményem az, hogy egy addig ismeretlen vállalkozás/márka nagyon kevés Facebook like-ja negatív benyomást kelt. Értelemszerűen nem fogunk elítélni egy olyan céget sem, akivel már számtalanszor volt kapcsolatunk, elégedettek voltunk vele, de meglátjuk, hogy csak 200 like van Facebook oldalukon.

Viszont ha egy új cégről, vállalkozásról, termékről, bármiről az információgyűjtés szakaszában vagyunk, bizony nem feltétlenül veszi ez jól ki magát. Biztos ott vágassam le a hajam, ha 1 év alatt csak 87 like lett az oldalon? Ha annyira jó ez az étterem, miért nincs több ezer like-ja? 300 like? Nem lehet egy komoly cég… Sorolhatnám még.

Ezt a jelenséget sokan nem szeretik tudomásul venni, hiszen semmi más nincs mögötte, mint a hiúság. Természetesen lehet egy cég abszolúte profi, de nem fordít energiát, erőforrásokat közösségi média jelenlétére (legalábbis Facebookra), a célcsoportja pedig valamiért nem olyan nagyon aktív, így lassan gyűlnek a követőik.

De ugyanúgy, ahogy egy üzletet is megítélünk a kirakata alapján, sőt, bárki bármit mond, egy ember anyagi helyzetét is elhelyezzük valahova az autóját meglátva, a Facebook oldalra vetett első pillantásnál igenis számít az a szám. Nem szép, nem igazságos, nem korrekt, de ez van.

Éppen emiatt, hiába megy szembe az általános vélekedéssel, én új (vagy kezdetleges) Facebook oldalak esetében szoktam javasolni eleinte “presztízs-lájkok” gyűjtését. Mit értek ez alatt? Érdemesnek tartom indítani egy olyan hirdetést, ami kicsit kevésbé jól célozza meg a célcsoportot, potenciális vásárlókat. Ezek ugye akkor vannak “jól” megcélozva, ha a lehető legtöbbjüknek megjelenik hirdetésünk, viszont a lehető legkevesebb olyan embernek, aki nem tartozik közéjük.

Például: fővárosi, 40-60 közötti férfiaknak szeretnénk használt prémium autókat értékesíteni, tehát el kell érni közülük azokat, akik akarnak és tudnak venni prémium autókat. A “presztízs-lájkok” gyűjtésénél én fontosnak tartom a megfelelő egyensúlyt, hogy az elköltött pénz ne vesszen teljesen kárba. Ilyenkor azt szoktam javasolni, hogy szélesítsük ki a célzást egy olyan rétegre, aki nagyobb valószínűséggel like-ol, még ha nem is biztos, hogy vásárol. Fontos: nem szeretnénk ilyenkor sem minden áron like-okat kapni. Akkor elindítanánk néhány sportautó képével egy hirdetést, célcsoportnak tizenéves, korai húszas éveikben járó fiúkat, férfiakat az egész országból és ömlenek a like-ok, melyek közül konkrétan 0 lenne potenciális vásárló.

Az általam javasolt módszer alapján a célzás tartalmazza az eredeti célcsoportot is, csak kibővítjük olyanokkal, akiknél nagyobb a like esélye, még ha  vásárlásé kisebb is. Tehát tágabb területi, kor szerinti célzást alkalmazunk például. Minél kevésbé távolodunk el az eredeti célcsoport(ok)tól, annál kevésbé csökken a vásárlóvá válás esélye.

Ha kicsit tudományosabban szeretném megfogalmazni, mondhatnám, hogy addig bővítsük ezt a célcsoportot, amíg a like-olás valószínűsége nagyobb, mint amennyivel a vásárlás valószínűsége csökken. Ha valaki 40%-al nagyobb eséllyel like-ol, mint a konkrét célcsoportunk, de azoknál csak 15%-al kisebb valószínűséggel vásárol, akkor mehet bele a tágabb célcsoportba. Nem szeretnék áltudományosnak tűnni, ezt a példa miatt írtam így, ez nem mérhető ennyire precízen.

Így lényegesen gyorsabban jönnek követők az oldalunkra, akik ha nem is vegytiszta potenciális ügyfelek, annyira nem állnak távol tőle, de legalább sokan vannak, ezzel javítva oldalunk és vállalkozásunk online megítélését.

Felmerülhet a kérdés (remélem, hogy felmerült!), hogy rendben, kövessen minket eleinte minél több ember, de mégis meddig tartson az ilyen célú hirdetés, hány olyan követőre érdemes pénzt költenünk, akik nem annyira valószínű, hogy ügyfeleink, vásárlóink lesznek?

Erre megint nincs pontos válasz, iparágtól függ. Van, ahol 10.000 like teljesen átlagos, van, ahol a 2.000 is csoda, és van, ahol valami komoly marketinges probléma van, ha nincs 100.000 like.

Aki ezt a cikket olvassa, valószínűleg most ismerkedik a közösségi média alapjaival, tehát egy abszolúte szubjektív, semmilyen tudományos alapon, statisztikán nem nyugvó véleményem: első körben elég, ha 4 számjegyű a likeolók száma. Ha nagyon olcsón jönnek, van rá egy kis “fölös” pénz, akkor 2.000 like-ig lehet érdemes gyűjteni a “presztízs-lájkokat”.

Természetesen az idő előrehaladtával érdemes leszűkíteni a hirdetéseinket, kampányainkat az eredeti célcsoportra, vagy, ha csak “mutatóba” van Facebook oldalunk, akkor a 2.000 like már egy vállalható mennyiség.

Mikor nem érdemes presztízs-lájkokat gyűjteni? Akkor, ha nagyon kicsi az esélye, hogy a Facebook segítse (vagy a nem megfelelő Facebook oldal hátráltassa) az értékesítést, és emellé a presztízs-lájkok megszerzése még drága is.

Sajnos vannak olyan esetek az üzleti életben, mint az írásban vázolt is, amikor számolnunk kell  nem annyira mérhető, számokkal, statisztikákkal, formulákkal nem definiálható tényezőkkel, mint pl. az emberi hiúság, vagy az előítéletek.

Remélem az írás segített könnyebben, magabiztosabban elindulni a Facebook-oldal építésének rögös útján.

Bármilyen kérdésre nagyon szívesen válaszolok akár itt a bejegyzés alatti kommentben, akár az alábbi elérhetőségeken:

Facebook | gencsy.zoltan@good-if.hu | LinkedIn

Kép forrása: Flickr