Célunk információt juttatni sok vállalkozóhoz, legyen szó öreg rókáról, vagy olyanról, aki még csak gondolataiban az. Ettől függetlenül természetesen szeretnénk olyan dolgokat megosztani, amik tulajdonképpen bárkinek segíthetnek az életében, legyen szó egy konkrét eszközről, vagy akár csak szemléletmódról.

Ebben az írásban az utóbbiról, egy nagyon-nagyon alapvető marketinges (vagy inkább általános emberi…) gondolatot fogok megosztani Veled, ami talán alapvetésnek tűnik, de ha jobban átgondolod, biztosan rengeteg olyan pillanatot fogsz találni, amikor vagy Te nem alkalmaztad, vagy Veled szemben nem alkalmazták.

Kicsit (na jó, nagyon) egyszerűsítsük le a gazdaságot, a kereskedelmet: nekem van valamim, amit el akarok adni, Neked szükséged van valamire. Ha ez a valami megegyezik és találkozunk (és még egy pár dolog adott, de most egyszerűsítünk), akkor bumm, létrejöhet az üzlet.

Na de mi ez a misztikus VALAMI? Legyen egy köznapi példánk, vegyük a pillanatragasztót (ez jutott eszembe).

Nekem pillanatragasztóm van, Te pillanatragasztót akarsz venni, ugye? Nem.

De? Neked pillanatragasztó kell? Biztos? Tehát a kartondoboz, amiben a fém tubus van, műanyag kupakkal, benne asszem cianoakrilát (bármi is legyen az)? Ezek kellenek így? Na, ugye, hogy nem.

Ugyanígy én nem ezeket árulom. Senki nem akar ilyeneket eladni, mint ahogy venni sem. De mégis elég komoly forgalma van világszinten a pillanatragasztónak, most akkor hogy van ez?

Nem húzom tovább: Neked problémamegoldásra van szükséged, én pedig azt árulom. Leverted a polcról a fényképet, a kerete lejött, de nem tört össze, szeretnéd gyorsan, egyszerűen visszarögzíteni. Nem pillanatragasztó kell Neked, hanem megoldás erre a helyzetre.

Nézzünk néhány másik példát is, hogy teljesen világos legyen:

Nem kell neked mobiltelefon, műanyagból, üvegből, LCD kristályokkal, processzorral stb. Neked az kell, hogy bármikor, bárhonnan tudj telefonálni (meg már ugye kb. minden mást csinálni).

Autóra van szükséged? Alumíniumra, gumira, acélra, bőrre, üvegre, olajra stb.? Ugye, hogy inkább valami megoldás kell arra, hogy akkor, oda tudj elmenni, amikor, ahova akarsz, anélkül, hogy megáznál, fáznál, gyalogolnál.

De megy ez szolgáltatásokkal is:

Fodrász az kell!? Az, hogy eltölts 3 órát (férfiak esetében 17 percet) a napodból, valahol, ahol valaki egy éles eszközzel megcsonkítja a fejedből kinövő szőrt és Te még ezért fizetsz is? Nem, Te egy divatos, megnyerő, ápolt külsőért fizetsz.

Jó, jó, de mi van,  ha a termék/szolgáltatás túlmutat a szimpla problémamegoldáson? Ez alapján senkinek nem lenne indokolt egy 10 éves Suzukitól eltérő autót tartania, de mégis sokan ezt teszik.

A kényelem igénye is egy megoldandó probléma. A beépített színes navigáció igénye is, szeretnék tájékozódni. A nagy sebesség igénye is, élvezem, ha megbírságolnak gyorshajtásért.

Jó, akkor egy új, mondjuk Volkswagen. Na de a Ferrari?

Bizony, az is egy megoldandó “probléma”, hogy hogyan mutassam ki bizonyos szintű feltűnés keltése mellett, hogy mennyire sikeres vagyok, mennyi pénzem van egy autóra. Furcsának hangzik, de ez is egy igény, kvázi probléma.

Biztos vagyok benne, hogy már érted. Ha értékesíteni akarsz valamit, gondolj rá, hogy mit adsz, és mostantól ne sütőformát árulj, hanem “garantáltan tökéletes külsejű kuglóf elkészítésének lehetőségét”.

Ha pedig legközelebb vásárolni akarsz valami, mostantól könnyebben a mélyére tudsz ásni, hogy valójában miért akarod, hol lépnek be az érzelmek, és biztosan azért veszel-e iPhone 6-ot, mert szükséged van rá. (Segítek: bárhogy is indoklod meg, NEM. De ez egyáltalán nem baj, csak legyél őszinte magadhoz!)

Csak rajtad áll, hogy ténylegesen fel tudod-e mérni a saját, vagy a célcsoportod igényeit, de nagyon remélem, hogy ez az írás segített egy kicsit, ha eddig ez a szemlélet nem volt ismert számodra.

 

Kép forrása: Flickr | Mark Hillary