Ugorjuk át azt a részt, hogy mennyire fontos a válllakozásodnak jelen lennie a (közösségi) médiában, meg úgy általában az interneten, ha rákattintottál erre az írásra, ezt valószínűleg már pontosan tudod.

Abban azonban nem biztos, hogy ennyire határozott vagy, hogy pontosan melyik felület a megfelelő Neked, illetve vállalkozásodnak.

Szándékosan nem közösségi média oldalt írtam, hanem felületet, ugyanis ezek az alapelvek egyaránt érvényesek MINDEN megjelenési felületre.

Ebben a kérdésben az alapelv ugye az, hogy “ott kell megjelenni, ahol sokan vannak”. Természetesen ezt is alá lehet támasztani támadhatatlan logikával, ugyanakkor fontos megérteni, hogy nem feltélenül ez a kizárólagos, sőt, sokszor nem ez a helyes megközelítési mód.

A Facebook jelenlét egy kicsit olyan lett mára, mint a weboldal, vagyis “az márpedig kell minden vállalkozásnak”. Ez nagyon egyénfüggő, az az igazság, hogy egy normálisan karbantartott Facebook oldal ártani nem fog, tehát induljunk ki onnan, hogy weboldal és Facebook oldal mindenképpen kell (egyébként nem feltétlenül, de most egyszerűsítünk).

Ha oda megyünk, ahol sokan vannak, az jó, mert sok figyelmet van lehetőségünk megszerezni. Ugyanakkor nem érdemes abból kiindulni, hogy az országban (vagy a világon) mi tudjuk egyedül, hogy sokan néznek TV-t, hallgatnak rádiót, Facebookoznak. 🙂 Magyarán ahol sokan vannak az emberek, ott vállalkozás is sok lesz, hiszen mindenki megy a sok emberhez, mert a sok emberből sok új ügyfél, vevő lehet.

Ez tulajdonképpen igaz, de így jutunk el a klasszikus hirdetési felületeken (TV, rádió, óriásplakát) megfigyelhető effektushoz, vagyis annyi ajánlatot kapnak az emberek, hogy erősen elkezdik szelektálni azt. Hivatalosabban fogalmazva nagy lesz a zaj, sokkal nehezebb lesz eljuttatni üzenetünket a célcsoportunknak.

Van mondjuk valahol, (tehát figyel egy felületet) 2.000.000 ember. A Te célcsoportod mondjuk 100.000 ember az országban. Mondjuk, hogy a 2M főben benne van a célcsoportod nagy része, 90e ember. Igenám, viszont a 2M embernek veled együtt 1.000 másik cég is hirdet, beszél, mert az ő kis célcsoportjuk is ott van. Hatalmas erőforrásigénye van annak, hogy itt átjuttasd az üzenetedet.

Mi a megoldás?

Ne oda menj, ahol a legtöbben vannak, hanem oda, ahol a Te célcsoportodból vannak sokan, viszont rajtuk kívül a lehető legkevesebben.

(a Facebook kivétel lehet, ott könnyen kizárod a sok vállalkozásod számára irreleváns embert, de említettem, hogy abból indulunk ki, hogy ott alapvetően jelen vagyunk:))

Mondok néhány példát:

Kis magyarázó:
a megjelenés lehet egyszerű jelenlét, pl. bloggal, újságcikkekkel, de hirdetés is.
Az, hogy HOL vannak a célcsoportod tagjai, az lehet fizikai tartózkodási hely, de még fontosabb, hogy a figyelmük hol van.

  • Ne a legnagyobb kereskedelmi csatornáknál hirdess, hanem az “alig nézett” specifikus csatornáknál.
  • Ne a legnagyobb autós magazinokban hirdess, hanem jelenj meg bizonyos márka, márkák találkozóin, ahol gyakorlatilag csak bizonyos típusú autók tulajdonosai vannak.
  • Ne ott jelenj meg, ahol általánosságban sok nő van, hanem ahol sok 30-35 közötti debreceni nő.
  • Ne férfiaknak szóló felületen jelenj meg, hanem természetet kedvelő, családos férfiak által látogatott helyeken.

Ez azért lesz nehéz, mert papíron rosszul fog kinézni. Sokkal kevesebb kattintás, sokkal kevesebb elért ember, kevesebb látogatót, potenciálisan megszólítható embert fogsz látni a statisztikákban, ajánlatokban, tervekben.

Azonban ez ne szegje kedvedet: eddig ugyan jött naponta 500 kattintás a hirdetésedre, amiből 10 embert érdekelt valóban amit kínálsz. Most lehet, hogy csak 100 fog jönni, de ebből már 40-et érdekel.

Talán nem szólíthatsz meg 6 millió embert, csak 200 ezret, azonban ebből a 200 ezerből is több érdeklődőd lesz, mint a 6 millióból.

Na, nem húzom tovább, nem teszek úgy, mintha vígasztalni kellene Téged: a kevesebb embert olcsóbb is lesz megszólítani 🙂

Gondolom ez az eddigi legnyomósabb érvem.

Összefoglalva: ha ott jelensz meg, ahol sokan vannak, akkor drágán fogsz sok olyan ember elé kerülni, akit egyáltalán nem érdekel, hogy mit kínálsz.

Persze ezt is helyén kell kezelni, vannak helyzetek (márkaépítés), amikor kifejezetten jó, ha minél több ember ismeri meg pusztán a nevünket, illetve azt, hogy mit is csinálunk, de tapasztalataim szerint sok cég előbb és szívesebben költ ügyfélszerzésre, vevőszerzésre, mint brandingre.